Wybrać jedną z 3 metod płatności i dostawy

1. Najbardziej bezpieczny dla Kupującego i Sprzedającego jest odbiór osobisty lub umówienie się ze sprzedającym w dogodnym dla obu stron miejscu.

  • Kupujący widzi w jakim stanie jest towar i może zrezygnować z zakupu jeśli jest w innym stanie niż pokazywany na zdjęciach.

2. Kolejną metodą jest wysyłka za pobraniem.

  • Wadą dla Sprzedającego jest brak pewności, że Kupujący odbierze przesyłkę i czy będzie mógł odebrać ją w terminie
  • Wadą dla Kupującego, że Sprzedawca może wysłać paczkę wypełniając ją np. gazetami lub czymś innym o zbliżonej wadze towaru lub wyśle uszkodzony towar twierdząc później, że uległ on uszkodzeniu w transporcie.

3. Wpłata na konto sprzedającego.

  • Wadą dla Kupującego jest brak pewności, że Sprzedający wyśle uzgodniony towar

  1. czy firma posiada stronę internetową z podanym adresem siedziby i numerem telefonu.
  2. Czy numer telefonu jest taki sam czy różny. Jeśli numer jest różny ktoś może podszywać się pod pracownika firmy. Można zadzwonić też do tej firmy i upewnić się czy taka osoba w niej pracuje.
  3. Upewnić się że firma ma siedzibę w miejscu, które podaje
  4. Czy sprzedaje na innych portalach ogłoszeniowych lub aukcjach i jakie ma komentarze. Jeśli konto jest zawieszone, usunięte lub jest wiele negatywnych opinii mamy dużą szansę że kupimy bubel lub zostaniemy oszukani.
  5. Odebrać towar osobiście
  6. Jeśli mamy znajomego w tym mieście warto do niego zadzwonić i zapytać o tą firmę lub go poprosić o odebranie towaru.
  7. Poprosić Sprzedającego żeby dobrze zapakował towar do wysłania
  8. Zawsze przy kurierze sprawdzić czy towar nie został uszkodzony w transporcie. Jeśli nie zrobimy tego przy kurierze nie będziemy mogli nic zrobić, bez spisanego protokołu uszkodzenia towaru

Jeśli kupujemy od osoby prywatnej sprawdź

  1. Czy sprzedaje na innych portalach ogłoszeniowych lub aukcjach i jakie ma komentarze. Jeśli konto jest zawieszone, usunięte lub jest wiele negatywnych opinii mamy dużą szansę że kupimy bubel lub zostaniemy oszukani.
  2. Wpisz nazwę sprzedawcy w wyszukiwarkę google. Być może znajdziesz coś co Ciebie zaniepokoi. Być może po sprzedaży
  3. Jeśli sprzedawca odpowiada na Twoje pytania wymijająco to znaczy, że albo nie ma tego co sprzedaje albo nie wie co sprzedaje.
  1. Nie podawać loginu i hasła nikomu
  2. Nie zapisywać loginu i hasła w telefonie np. w notatniku lub książce telefonicznej
  3. Nie logować się z obcych komputerów, gdyż mogą mieć ustawione zapisywanie logowania
  4. Do logowania korzystać z zaufanych sieci
  1. Warto zastanowić się nad zakupem od takiej osoby lub sprzedaniem takiej osobie. Czasami warto poczekać dłużej aż zgłosi się inny chętny.
  2. Zaproponować odbiór osobisty lub wysyłkę do kogoś z rodziny lub znajomych jeśli mamy takich w tym mieście
  3. Jeśli zdecydowaliśmy się na zakup warto zapłacić kartą a nie przelewem. Jeżeli po dokonaniu zakupu online zorienowałeś/-aś się, że mogłeś/-aś paść ofiarą oszustwa, nie ma powodów do paniki. Nadal istnieje szansa na odzyskanie pieniędzy. W pierwszej kolejności sprawdź historię transakcji i zobacz, dokąd zostały wysłane twoje środki. W przypadku płatności kartą nazwa odbiorcy początkowo mogła Ci się nie wyświetlić, ale znajdziesz ją w systemie bankowości elektronicznej, w historii transakcji. Jeżeli zamiast nazwy firmy w opisie transakcji figuruje dziwny ciąg znaków, np. „ FHT*WISUNTA CO, 000, CN", możesz mieć niemal całkowitą pewność, że trafiłeś/-aś na fałszywy sklep.

    Zadzwoń do banku
    W pierwszej kolejności wykonaj telefon do banku. Konieczne może się okazać podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Jeżeli nie pamiętasz hasła, poproś konsultanta o wygenerowanie nowego. Operator może poprosić cię o odpowiedzenie na kilka dodatkowych pytań w celu potwierdzenia twojej tożsamości. Pracownik infolinii doradzi też, co zrobić w twojej sytuacji.

    Zastrzeżenie karty
    W przypadku płatności kartą debetową lub kredytową, warto zastrzec kartę. Pamiętaj bowiem, że dane karty wpisane na niezaufanej stronie, np. jej numer i kod CVV, mogły zostać przechwycone przez oszustów. Kartę zastrzeżesz telefonicznie lub w oddziale banku, gdzie możesz zlecić dyspozycję wyrobienia nowej, imiennej karty lub dostać od ręki niespersonalizowany plastik. Na wysyłkę imiennej karty trzeba czekać nawet dwa tygodnie, dlatego prostszym rozwiązaniem może być wariant bez wygrawerowanego imienia i nazwiska.

  4. Jeśli zapłaciliśmy przelewem Jeśli zapłaciliśmy przelewem. Spróbuj zatrzymać przelew. Jest to możliwe kiedy nie wszedł jeszcze na sesję Elixir.W większości banków sesje Elixir otwierają się 3 razy w ciągu dnia. Godziny są inne w każdym banku.

    Możemy wtedy wstrzymać transakcję na kilka sposobów:

    1. Zalogować się do bankowości internetowej i znaleźć zakładkę "transakcje oczekujące" – oczekują tam one właśnie na sesję ELIXIR i tam będziemy mogli je anulować. 
    2. Zadzwonić na bankową infolinię i powiedzieć o naszym problemie – w większości banków transakcję da się anulować telefonicznie. 
    3. Udać się osobiście do oddziału bankowego i tam zlecić anulowanie naszej transakcji.